NAGRADA HRVATSKE DISKOGRAFSKE UDRUGE

NOVA PLOČA

Ako ste diskograf ili osoba vezana uz glazbenu industriju – pa i ako ste tek music lover i glazba vam je oduvijek činila važan dio svakodnevnih rutina – može vam se učiniti da je između dana osnivanja Hrvatske diskografske udruge, 14. lipnja 1995., i danas prošlo nekoliko života.  Vremena su bila zahtjevna i izazovna, no koja to nisu? Bez obzira na sve, poslovni glazbeni svijet bio je stabilan.

Prije nastanka HDU-a, osnovana su udruženja autora i izvođača, a pojavljivali su se –  uz Croatia Records (bivši Jugoton koji postoji od 1947.) – novi mladi diskografi, kao što su Suzy, Orfej, Dallas Records, Dancing Bear i Tutico. Nakon osnivanja HDU-a, na glazbenoj sceni izgradile su se i ostale prominentne kuće – Aquarius Records, Tonika, Menart, Scardona, Chansonfest, Cantus, Campus, Hit Records, Spona i Heroj ulice – koji svi danas čine središnje mjesto domaćeg diskografskog poslovanja. 

U ovih dvadeset i pet godina, diskografsko poslovanje prošlo je izazovan put. Sudionici domaćeg glazbenog poslovanja godinama su radili na senzibiliziranju javnosti o važnosti vrednovanja intelektualnog vlasništva i aktivno se angažirali u borbi protiv nelegalnog umnožavanja glazbenih djela. U međuvremenu, domaća baza snimaka posve je digitalizirana i dostupna na korištenje svima. Formirane su nacionalne liste popularnosti pjesama i albuma, zasnovane na podacima komadne prodaje, radijskog emitiranja i streaminga.

Novi modeli poslovanja sa sobom nose i novi ekosustav. U njemu danas prevažnu ulogu igraju društvene mreže kao mjesta oglašavanja i prenošenja novih glazbenih radova. Radijske i TV stanice klasično su pozicionirane u marketinškom i promotivnom smislu, a imaju i važan udio u ukupnim prihodima, dok glazbeni streaming – važan za nove rekorde poslovanja svjetske glazbene industrije – raste. I upravo je godina u kojoj se obilježava 25. godišnjica HDU-a, godina streaming servisa u Hrvatskoj.

Diskografija nije samo posao, ali ima tajne svog zanata. I te tajne danas su jednako važne kao i ranijih desetljeća. U vremenu kada 50 tisuća pjesama dnevno dolazi na Apple Music, Deezer, Spotify ili TIDAL, važno je imati nekoga tko će domaćem umjetniku omogućiti da u tjednu koji donosi 300 tisuća novih naslova na digitalne platforme, bude prepoznat. A to je zahtjevan zadatak.

Iz tih razloga i ključne uloge diskografa, HDU je donio odluku o osnivanju posebne nagrade NOVA PLOČA istaknutim pojedincima za izuzetan doprinos te promicanje značaja hrvatske glazbene industrije, značajnu potporu u ostvarivanju ciljeva HDU-a te bitan i prepoznatljiv uspjeh u širenju ugleda i položaja HDU-a.

DOBITNICI NAGRADE ZA 2020.

U godini ustanovljavanja nagrade, njeni prvi dobitnici su ujedno i osnivači Hrvatske diskografske udruge i članovi prvog Upravnog odbora.

HRVOJE MARKULJ

Hrvoje Markulj (1946., Zagreb)  je diskograf, glazbeni urednik, osnivač Chansonfesta. Završava zagrebačku IV gimnaziju i diplomira na Filozofskom fakultetu – komparativnu književnost i sociologiju. Nakon Filozofskog fakulteta pohađa jednogodišnji studij novinarstva na Fakultetu političkih znanosti u Zagrebu te poslijediplomski studij na odsjeku za sociologiju Filozofskog fakulteta.

Suradnju na ondašnjoj TV Zagreb u redakciji kontakt programa započeo je krajem 1971. pišući za redakciju kviza i Jadranskih susreta, a od 1976. do 1982. urednik je u Muzičko-zabavnom programu Televizije Zagreb. Emisije koje je uređivao žanrovski su vrlo raznolike, u rasponu od dokumentarnih emisija veznih uz narodnu glazbu i običaje za redakciju Bože Potočnika, komentiranja izravnog prijenosa Smotre folklora, pa do programa pretežito zabavne glazbe, omladinskog programa („Zdravo mladi“), jazza, odnosno serijala o rocku.

1994. član je inicijativnog odbora za osnivanje udruženja diskografa te je 1995. godine na osnivačkoj skupštini izabran za prvog predsjednika Hrvatske diskografske udruge. HDU se ubrzo profilira kao relevantni čimbenik glazbenog života Hrvatske te ujedno predstavlja glavnog nositelja antipiratskih aktivnosti koje su tada bile vrlo značajne i za domaću i za internacionalnu produkciju. Od 2000. godine pored funkcije direktora HDU-a, radi i kao rukovodilac ZAPRAF-a. Aktivan je sudionik na međunarodnim stručnim skupovima Hrvatskog društva za autorsko pravo i IFPI-a te vodi seminare i instruktaže u regiji s posebnim naglaskom na praktičnoj primjeni prava proizvođača fonograma.

Od 1996. do 2010. glavni je tajnik, pa direktor Diskografske nagrade Porin. Svojedobno je bio član glazbenog savjeta HRT-a, a sudjelovao je i pri osnivanju Hrvatskog društva za autorsko pravo čiji je i danas član. Jedan je od osnivača i prvi predsjednik Instituta hrvatske glazbene industrije. Također je jedan od utemeljitelja umjetničke organizacije Chansonfest – međunarodnog festivala šansone. Odlikovan je Spomenicom domovinskog rata, a  za  humanitarni rad Redom Danice Hrvatske.

Hrvoje Markulj
Hrvoje Markulj
Read More
Svaka nagrada je i priznanje i mogući poticaj tako da je njen primitak nešto što dobitnik stavlja na istaknuto mjesto u životu. Posebno se to odnosi na nagrade koje dodjeljuje struka, kolege s kojima ste puno godina dijelili profesionalnu sudbinu. Nagrade tog karaktera imaju svoj višestruki smisao jer s jedne strane prepoznaju kvalitetu, pozdravljaju nečije napore i samim time postavljaju određene standarde ponašanja. One su svojevrsna obaveza i za dobitnika ali i za buduće kandidate za nagradu jer je smisao da uspostavljeni kriteriji trebaju biti dostignuti i prestignuti. Nagrada je i pogled u retrovizor i pomalo sentimentalni podsjetnik na minula vremena ali i dokaz lojalnosti ovom poslu. Pored toga njena je funkcija da naglasi tragove koji su ostavljeni s namjerom da traju i danas, poput svjedoka dobre prošlosti, te da i u budućnosti bude stimulans i objava o nečijem radu. Dobro uspostavljena nagrada, kvalitetnih kriterija čiji standardi se verificiraju izborom nagrađenih, najbolji je pokazatelj o radu određene skupine profesionalaca. Takva nagrada ima pravo na pozitivan publicitet jer je dokaz nečije kvalitete, etiketa koju ova naša, po svemu posebna djelatnost, s ponosom može istaknuti i često će baš po ovoj nagradi biti identificirana. Upravo radi toga što ja na ovaj način razumijem ovo priznanje, veseli me da mi je dodjeljuje moja druga obitelj, moj milje u kojem sam proveo gotovo cijeli radni vijek. Ne bez emocija zahvaljujem se na priznanju kolegama koji su s godinama prešli onu nevidljivu, a opet važnu granicu nakon koje postaju moji prijatelji. Priznat ću, i to moram reći, da sam svoju zadaću doživljavao kao uslužnu djelatnost, kao potporu, svojevrsni servis mojoj najvećoj ljubavi u profesionalnom životu, i velikom motivu moje intime, glazbi. Ova je nagrada dragocjena perla na ogrlici mojeg života.​

BRANKO PAIĆ

Branko Paić (1954., Šibenik) je osnivač, vlasnik i direktor Scardona glazbena produkcija d.o.o., ujedno i jedan od osnivača Hrvatske glazbene unije, Hrvatske diskografske udruge i Hrvatskog glazbenog odbora, potpredsjednik HDU-a, član NO Instituta hrvatske glazbe i Upravnog odbora Porina, osnivač Udruge managera i producenata, dvije godine potpredsjednik UO ˝Porina˝, član UO „Cesarica“ , jedan od osnivača diskografskih kuća ‘Crno bijeli svijet’ i ‘Hit records’.

Unutar glazbene industrije započeo je karijeru u Muzičkom salonu SC 1976. god. koji je oblikovao njegov interes za sve glazbene žanrove jer je unutar SC blisko surađivao sa MM centrom, Galerijom, SC, Teatrom ITD, Kinom SC, Klubom SC  koji su bili ključni kreatori kulturne scene u Zagrebu sedamdesetih godina. Početkom devedesetih godina je aktivno sudjelovao u svim segmentima kreiranja glazbene scene tako je danas Hrvatska najuređenija zemlja u regiji gdje su prava autora, izvođača i producenata najbolje regulirana.

Nominiran je za nagradu Porin kao autor kompilacije “40 najvećih klapskih hitova” (2014.), dobitnik Nagrade grada Skradina za doprinos kulturi (rujan, 2015.) te Posebne zahvalnice Hrvatske diskografske udruge kao članu prvog Upravnog odbora Hrvatske diskografske udruge za doprinos u njenom osnivanju i razvijanju te promicanju interesa glazbene industrije u Hrvatskoj (studeni, 2015.). 2016. godine dobiva i Priznanje Hrvatske glazbene unije Branku Paiću povodom 40 godina djelovanja te za sveukupan doprinos hrvatskoj glazbenoj sceni (studeni, 2016.).

Scardona world music pokrenuta je u New Yorku  2012. god. u suradnji s producentom Draganom Čačinovićem s kojim su organizirane  uspješne  turneja  Tomislava Bralića i klape Intrade i klape Cambi  po važnim koncertnim dvoranama  u USA  i Kanade. Danas je Scardona moderna diskografska kuća koja zastupa niz vrhunskih glazbenika svih glazbenih žanrova i daje  šansu novim izvođačima jer su oni uvijek bili njena budućnost.

Branko Paić
Branko Paić
Read More
Hrvatska ima vrlo dugu i bogatu povijesti diskografije zbog čega mi je posebno drago da su dobitnici novosnovane diskografske nagrade povodom obilježavanje 25. godišnjice Hrvatske diskografske udruge osnivači i prvi članovi Upravnog odbora HDU . Ovo vrijedno priznanje od kolega i prijatelja iz našeg poslovnog svijeta za mene ima posebnu vrijednost jer je prepoznat dugogodišnji rad u ovom najljepšem poslu – diskografiji koja je odredila moj život. Diskografiji je bila potrebna ovakva nagrada koja će sa strogim, profesionalnim, kvalitetnim kriterijima odati priznanje i svim velikanima koji su svojim djelovanjem nama utrli put. Na njih se ne smije zaboraviti jer su ostvarili velika dostignuća za sve nas. I ovaj detalj da se tek sada pokrenula ova nagrada zorno pokazuje da su se u svom radu diskografi uvijek više brinuli o glazbenicima , autorima i svim ostalim s kojim surađuju nego o sebi . Tu je skoncentriran sav “know how” i višegodišnje iskustvo u radu sa etabliranim izvođačima i onim koji tek kreću i bez toga je teško ostvariti uspijeh . Imao sam veliku privilegiju da sam u zadnjih 30-tak godina u našoj glazbenoj industriji aktivno sudjelovao u stvaranju glazbenih udruga koje su svojim djelovanjem značajano unaprijedile našu glazbenu scenu . U HDU sam od njenih početaka devedesetih koje se bile vrlo izazovne godine i koje su donijele tektonske promjene i stvorile potpuno novo poslovno okruženje. HDU je svojim djelovanjem od početka snažno utjecala na događaje u glazbenoj industriji i pratila sve promjene koje se događaju u našem dinamičnom poslu. Danas se možemo ponositi sa Hrvatskom diskografskom udrugom koja je postala moderna udruga, koja je sprovela digitalizaciju kompletnog domaćeg kataloga, okupila vodeće diskografe u snažan tim, izborila producentska prava, napravila aplikaciju “Now is digtal” u kojoj diskografi i izvođači prate uspjeh pjesama na digitalnim platformama, pokrenula sustav “1Played” kojim u realnom vremenu pratite uspijeh nove pjesme, svoju godišnju nagradu “TOP HR Music Awards “ te dobila priznanje od IFPI-a za svoj rad i potvrdila svoj status vodeće udruge u regiji. Upravo radi toga što ja na ovaj način razumijem ovo priznanje, veseli me da mi je dodjeljuje moja druga obitelj, moj milje u kojem sam proveo gotovo cijeli radni vijek. Ne bez emocija zahvaljujem se na priznanju kolegama koji su s godinama prešli onu nevidljivu, a opet važnu granicu nakon koje postaju moji prijatelji. Priznat ću, i to moram reći, da sam svoju zadaću doživljavao kao uslužnu djelatnost, kao potporu, svojevrsni servis mojoj najvećoj ljubavi u profesionalnom životu, i velikom motivu moje intime, glazbi. Ova je nagrada dragocjena perla na ogrlici mojeg života.​

VELJKO DESPOT

Veljko Despot (1948., Zagreb) je diskograf, dugogodišnji novinar i glazbeni urednik u tisku, na radiju i televiziji. Ugledan je član strukovnih udruga u zemlji i svijetu.

Uz glazbeno obrazovanje studira na Pravnom i Filozofskom fakultetu u Zagrebu. Karijeru je počeo s 18 godina objavljivanjem tekstova u zagrebačkom tisku početkom 1967. godine o svjetskoj popularnoj glazbenoj sceni – prvi je i jedini novinar iz srednje i istočne Europe koji je razgovarao s Beatlesima. Jedan je od pokretača i član uredništva kultnog hrvatskog glazbenog i  kulturološkog  časopisa “Pop Express” (1969. – 1970.). Od 1974. godine punih 20 godina vodi redakciju inozemnog programa našeg najvećeg diskografskog izdavača Jugoton/Croatia Records. U tom razdoblju kuća doživljava izdavački uzlet inozemnog programa, a 80-ih i iznimnu koncentraciju etiketa i ponudu licencnog repertoara.

Sudjelovao je u radu stručnih žirija, od Festivala zabavnih melodija Zagreb 1970. do brojnih skupova u zemlji i konvencija svjetskih diskografa širom svijeta, u Europi, Aziji i Americi, na kojima je zastupao svoju kuću i zemlju. Po odlasku iz Croatia Records 1994. godine osniva i vodi vlastitu diskografsku kuću Koncept VD, koja je bila prva privatna izdavačka kuća velike repertoarne snage inozemnog programa u Hrvatskoj. U godinama 2000. i 2001. direktor je diskografije u tvrtki Cantus, gdje vodi diskografsko izdavaštvo za tu izdavačku kuću Hrvatskog društva skladatelja.

Inicijator je i jedan je od izvornih osnivača Hrvatske diskografske udruge, s idejom da se diskografski nakladnici kod nas po prvi put udruže u jednu posve novu, svoju asocijaciju, po ugledu drugih u svijetu.  Uz Zrinka Tutića i Dražena Vrdoljaka, pokretač je hrvatske diskografske nagrade “Porin”. Član je više udruga, od Hrvatske glazbene unije do američke Nacionalne akademije diskografskih umjetnosti Recording Academy, čiji članovi glasuju za nagradu “Grammy”. Slavna američka institucija 2008. godine odaje mu posebnu počast za priznanje dugogodišnjem članstvu i “potpori u edukaciji, promicanju i humanu služenju u misiji Akademije”. Nagrada “Porin” za životno djelo dodijeljena mu je 2013. godine za poseban doprinos diskografskoj industriji u Hrvatskoj.

Veljko Despot
Veljko Despot
Read More
„Raduje me ovo priznanje ceha diskografske industrije kojemu pripadam, djelatnosti kojoj sam posvetio najveći dio svoje poslovne karijere. Priznanje je to da sam bio na dobrom putu u vrlo posebnim ekonomskim zakonitostima, vodio vrijedne bitke u nekim drugačijim društvenim okolnostima i otvarao prava vrata u neka druga kulturološka vremena, propuštajući na ove prostore onaj propuh inozemne popularne kulture, kada je to nešto značilo generacijama koje su uz nju odrastale. Mnogo je kolega iz ove industrije koji ovu nagradu zaslužuju puno prije mene, ali vjerujem da će svi na red doći. Jer, radili smo i radimo najljepši posao na svijetu!“ Upravo radi toga što ja na ovaj način razumijem ovo priznanje, veseli me da mi je dodjeljuje moja druga obitelj, moj milje u kojem sam proveo gotovo cijeli radni vijek. Ne bez emocija zahvaljujem se na priznanju kolegama koji su s godinama prešli onu nevidljivu, a opet važnu granicu nakon koje postaju moji prijatelji. Priznat ću, i to moram reći, da sam svoju zadaću doživljavao kao uslužnu djelatnost, kao potporu, svojevrsni servis mojoj najvećoj ljubavi u profesionalnom životu, i velikom motivu moje intime, glazbi. Ova je nagrada dragocjena perla na ogrlici mojeg života.​

ŠIMA JOVANOVAC

Šimo Jovanovac Šima (1952., Gradište) je skladatelj, izvođač, producent, diskograf. Rijedak je pjevač, predstavnik šokačkog slavonskog melosa, plodan skladatelj, te jedan od vođa i utemeljitelja tamburaškog pokreta.

Godine 1983. ustoličava profesionalni tonski studio „Mak“. Šima je osnivač prve producentske i diskografske  kuće u Slavoniji (M audio i video produkcije) u kojoj su svoje prve korake napravili gotovo svi koji u današnjem svijetu tamburaške glazbe nešto znače i vedre i oblače ovim glazbenim izričajem.1994. godine osniva sa Ivanom Đuričićem tvrtku „Multi music media d.o.o.“, koja je pokrenula niz projekata u glazbenoj i video proizvodnji, te organizaciju koncetriranja u ponajboljim dvoranama Europe i svijeta. Uz bezbrojna priznanja i plakete ističu se: odlikovanje za izuzetne doprinose u kulturi – Orden Danice s likom Marka Marulića, Nagrada Domagoj, Nagrada Status, Nagrada za životno djelo Vukovarsko srijemske županije, Grb grada Zagreba, Plaketa Hrvatske matice iseljenika…

Osnivač je Festivala domoljubne pjesme hrvatske u Slavonskom Brodu (Brodfest 1993.). Umjetnički ravnatelj unikatnog festivala pod čijom se dirigentskom palicom o Hrvatskoj pjeva gotova dva desetljeća na svim narječjima Lijepe naše. Ostala je velika diskografska baština.

Jedan je i od utemeljitelja Hrvatske diskografske udruge. HDU je osnovana prvotno kao udruga fizičkih osoba koje se bave diskografijom i s njom povezanim djelatnostima, jer je taj oblik udruživanja tada bio jedino moguć. HDU Šimi odaje počast nagradom za doprinos hrvatskoj diskografiji i promicanje tamburaške glazbe na koncertu u KD Vatroslav Lisinski ( „Šimunovo“, 28.listopada 2019.). To je bio deveti koncert u višegodišnjem nizu u hramu hrvatske glazbe (od 29.04.2010.) ispunjenim do posljednjeg mjesta sa mnogobrojnim prijateljima izvođačima i ljudima iz puka, nositeljima pozitivne energije i dobre glazbe izvođene iz srca i duša svih nazočnih u raspjevanoj dvorani.

Šima Jovanovac
Šima Jovanovac
Read More
"Neizmjerno sam sretan što mi je ovim priznanjem učinjena iznimna čast. Veseli me što isto zadovoljstvo dijelim s dragim prijateljima koji su stvarali čvrste temelje hrvatskoj diskografiji. Ispunjen sam ponosom što je današnja HDU respektabilna organizacija i uz bok svjetskim udrugama istih profila. Snovi su postali stvarnost , a ovakvim predanim radom naših upravnih tijela i svih članova, čeka nas svijetla budućnost s puno poslovnih iskoraka i uspješnica. Svima jedno veliko, veliko hvala." Upravo radi toga što ja na ovaj način razumijem ovo priznanje, veseli me da mi je dodjeljuje moja druga obitelj, moj milje u kojem sam proveo gotovo cijeli radni vijek. Ne bez emocija zahvaljujem se na priznanju kolegama koji su s godinama prešli onu nevidljivu, a opet važnu granicu nakon koje postaju moji prijatelji. Priznat ću, i to moram reći, da sam svoju zadaću doživljavao kao uslužnu djelatnost, kao potporu, svojevrsni servis mojoj najvećoj ljubavi u profesionalnom životu, i velikom motivu moje intime, glazbi. Ova je nagrada dragocjena perla na ogrlici mojeg života.​

ZDRAVKO JOSIPOVIĆ

Zdravko Josipović rođen je u Zagrebu 25. siječnja 1942. Za mlađu generaciju diskofila i svih onih koji se bave glazbom i glazbenom industrijom mora se naglasiti da je pored „Jugotona“, legendarne tvornice glazbe, danas poznatom pod imenom „Croatia Records“ sedamdesetih godina prošlog stoljeća nastala diskografska kuća „Suzy“ zahvaljujući upravo Zdravku Josipoviću. On je kao pronicljivi i inteligentni biznismen jasno prepoznao da je diskografija posao koji počiva na neutaživoj želji za glazbom, da su granice tadašnje socijalističke države potpuno propusne za zapadni muzički idiom, a životni standard već je šezdesetih na onoj razini da je kuća bez gramofona, poglavito u urbanim sredinama, bila ozbiljno hendikepirana. Gramofoni „RIZ-a“ ili uvozni češkog „Supraphona“ postali su uobičajeni dio namještaja, nezaobilazni izvor zabave ali i muzička komunikacija. No, i u tim vremenima trebalo je upornosti, znanja i spretnosti da se pokrene 1971. diskografska kuća posebno izvan pokroviteljskih partijskih preporuka, u slučaju Suzy, skoro bi se reklo i protivno njima. Vidoviti Josipović spretnom i znalačkom poslovnom politikom u „Suzy“, koju krsti imenom svoje starije kćeri, danas Josipović Redžepagić, dovodi tiražne prvoligaše Đorđa Novkovića, Rajmonda Ruića, Mišu Kovača, Kiću Slabinca, Duška Lokina, Darka Domijana i mnoge druge domaće zvijezde te poslovni svijet zapanjuje sklapanjem ekskluzivnih ugovora o zastupanju, i to s dvije od četiri najveće diskografske kuće u svijetu, WEA (Warner, Atlantic, Elektra) i CBS (Columbia Broadcasting System – današnji Sony Music). Takvim poslovnim potezima Zdravko Josipović se s pravom smatra jednim od ključnih ljudi za razvoj suvremene diskografije i direktni pristup svjetskim izdanjima koja su dramatično utjecala na pop kulturu. Kao što to vrlo često biva, u jednom trenutku, okviri vlastitog doma postaju na određeni način tijesni i Josipović, na vrhu svoje direktorske karijere odlazi konkurenciji, za predstavnika PGP RTB u kojem ostaje do domovinskog rata i stvaranja Republike Hrvatske kada na poziv Hrvoja Markulja ulazi sa svojim poslovnim prostorom, poznatim dućanom u Bogovićevoj, u „Orfej“ koji je diskografsko dijete HRT-a. Nakon nekoliko godina poduzetnički duh Zdravka Josipovića vodi ga do osnivanja „Bestona“ te kao jedan od prvaka diskografije bude izabran u prvi Upravni odbor HDU u kojem obnaša dužnost tajnika te ugodnog domaćina HDU koji tada bez vlastitog prostora održava sjednice u  Bogišićevoj ulici u „Bestonu“ s kojim Zdravko, nakon nekog vremena, odlazi u mirovinu.

Hrvatska diskografska udruga – HDU IFPI Croatia osnovana je s ciljem i zadaćom zastupanja i promicanja interesa hrvatske diskografske industrije, odnosno glazbene djelatnosti uopće, unapređivanja i promicanja zakonodavne djelatnosti na području autorskih i srodnih prava, kao i na drugim pravnim područjima koja izravno ili neizravno utječu na djelatnost diskografa ili njihovu djelatnost reguliraju.

PRAVILNIK
O DODJELI NAGRADE
HRVATSKE DISKOGRAFSKE UDRUGE

HRVATSKA DISKOGRAFSKA UDRUGA

Kneza Borne 5
Zagreb 10000

+385 1 3668 194

hdu@hdu.hr