Zagreb/Bruxelles, 27. rujna 2024. godine – Ustavni sud Belgije donio je odluku kojom Europskom sudu pravde na dodatnu ocjenu ispravnosti upućuje tamošnji Zakon o autorskom pravu koji je posljedica implementacije Direktive Europske Unije o autorskom pravu i srodnim pravima na jedinstvenom digitalnom tržištu iz 2019. godine.
Razlog ovoj odluci je odredba kojom je uvedeno ‘neodrecivo pravo na naknadu’ za izvođače kojom su se prava od usluga streamanja glazbe trebala direktno prosljeđivati belgijskoj kolektivnoj organizaciji izvođača (IAO), premda izvorna Direktiva EU takav postupak nije predvidjela.
„Pozdravljamo odluku belgijskog Ustavnog suda da zatraži mišljenje Suda pravde Europske unije“, istaknula je Svjetska diskografska federacija (IFPI) i dodala: „Osporene odredbe u konačnici bi pogoršale položaj belgijskih umjetnika i poremetile bi funkcioniranje jedinstvenog digitalnog tržišta EU-a.“
Krovna europska organizacija nezavisnih diskografskih kuća također IMPALA pozdravlja odluku ističući da je razlog postojanja diskografskih kuća partnerstvo s umjetnicima izvođačima, podrška za povećanje njihovih prihoda i osiguranje da nova glazba dođe do krajnjih korisnika- ljubitelja glazbe. Nezavisni diskografski sektor, navodi se, iznio je niz prijedloga kako bi se to postiglo, a to je važno jer nezavisne diskografske kuće u Europi objavljuju 80% novih glazbenih izdanja.
Nezavisne diskografske kuće su snažne zagovornice odredbi povezanih s izvođačima koje su dio Direktive EU-a o autorskim pravima na jedinstvenom digitalnom tržištu iz 2019. i pozvale suna njihovu punu i vjernu provedbu ističe IMPALA. “Vjerujemo da je belgijski sud u pravu što je uputio zahtjev Europskom sudu pravde. Pozdravljamo ovaj ishod i pomno ćemo proučiti presudu“, izjavila je Helen Smith, izvršna predsjednica IMPALA-e, dodavši: “Glasno smo govorili o razlozima zašto bi vrsta pristupa koju je usvojila Belgija bila štetna. Također smo označili potrebu za drugim vrstama reforme streaminga i vjerujemo da bi naši prijedlozi pomogli u poboljšanju ostvarivanja naknada izvođača.“
Digitalno tržište puno je mogućnosti, ali i izazova koje donosi stotine tisuća objavljenih pjesama dnevno, kao i manipulacije i drugi oblici razvodnjavanja prihoda.
„Pokazuje se da su usluge koje nude diskografske kuće danas važnije negoli ikada ranije. Rastući oblici korištenja digitalnih platformi zahtijevaju široku primjenu novih znanja i vještina unutar diskografskih kuća, a koje izvođačima daju vjetar u leđa i omogućuju im da se u potpunosti posvete svom umjetničkom radu i prezentaciji svog rada, izjavio je Dario Draštata, predsjednik RUNDE (Regionalne organizacije nezavisnih glazbenih izdavača) te dodao kako je „nezavisni glazbeni sektor već objavio plan reforme streaminga kroz IMPALA-inih 10 točaka. Provođenje istog, smatra, dovelo bi do pravednije raspodjele naknada od streaminga, umjesto da se propisuju zakonske odredbe koje idu na štetu izvođača i razvoja glazbene industrije.“
Podsjetimo, belgijska vlada uvela je nove zakonske odredbe koje ometaju i kompliciraju način ostvarivanja prava izvođača, na način da ograničavaju slobodu umjetnika izvođača i diskografskih kuća da pregovaraju o korištenju svojih prava. Uz to, propisuju obvezno kolektivno ostvarivanje prava izvođača preko kolektivne organizacije. To ugrožava uspješan i raznolik glazbeni sektor u zemlji, na skup način povećava birokratske potrebe i ulaganja u administraciju, a s druge strane obeshrabruju ulaganja u glazbenu produkciju. Takva praksa je u suprotnosti sa Direktivom EU kojoj je cilj bio stvaranje jedinstvenog glazbenog digitalnog tržišta i poboljšanje položaja kreativnog sektora. Slijedom toga, belgijske diskografske kuće podnijele su belgijskom Ustavnom sudu zahtjev za poništenje problematičnih odredbi zakona.
„Hrvatska diskografska udruga pozdravlja ovakvu odluku belgijskog Ustavnog suda koji je prepoznao važnost trenutka za glazbenu industriju i ispravnu implementaciju Direktive o autorskom pravu i srodnim pravima na jedinstvenom digitalnom tržištu, te je procijenio da se tom problematikom dalje treba baviti Europski sud pravde“, istaknuo je Želimir Babogredac, predsjednik Hrvatske diskografske udruge i podvukao „to je važno i zbog slične situacije s kojom se suočava glazbena industrija u Hrvatskoj.“
Prihodi od glazbe na digitalnim glazbenim servisima u Europi i svijetu kontinuirano rastu. Kao rezultat toga, izvođači danas primaju veći udio u rastućem prihodu industrije nego prije. U pozadini toga je dobar krug ulaganja, gdje diskografske kuće reinvestiraju prihode od uspješnih projekata u razvoj novih umjetnika izvođača.
DISKOGRAFSKE KUĆE POZDRAVLJAJU ODLUKU BELGIJSKOG SUDA DA SE PITANJA U VEZI PRIHODA S DIGITALNIH SERVISA ŠALJU VIŠEM SUDU EUROPSKE UNIJE