Digitalni streaming servisi za glazbeni sadržaj zauzimaju sve važniju poziciju na razini Hrvatske. Hrvatska diskografska udruga donosi tekstualni pregled i infografiku sa zanimljivim informacijama o digitalnim glazbenim streaming servisima i njihovom korištenju.

Glazbu slušamo više nego ikada prije  –  tri sata dnevno. U prosjeku, to znači kako se svatko od nas odluči za slušanje 52 pjesme svakoga dana.  Čak 89% ljudi za slušanje glazbe koristi se digitalnim servisima, a 2018. godine u svijetu smo preslušali nevjerojatnih 4 bilijuna pjesama putem digitalnih servisa.

Digitalni streaming servisi već niz godina ostvaruju značajne rezultate na globalnoj razini, a odnedavno se ponuda streaming servisa dodatno proširila i na teritoriju Republike Hrvatske. Naime, prošloga je tjedna sve ljubitelje glazbe obradovala vijest o dolasku još jednog velikana na naše tržište – Apple Musica.

Dolazak Apple Musica prokomentirao je i direktor Dallas Recordsa, predstavnik RUNDE, Regionalnog udruženja nezavisnih diskografa i član Upravnog odbora Hrvatske diskografske udruge, Dario Draštata: „Svaki dolazak digitalnog stream servisa na naše tržište je razlog za slavlje. (…) Sigurno je da je dolazak jednog od najvećih stream servisa kao što je Apple Music velika stvar i svakako će on pomoći svima nama koji se bavimo glazbom da konačno počnemo još kvalitetnije funkcionirati i u digitalnom svijetu, što će nam olakšati i posao kod promoviranja digitalnih glazbenih usluga i u konačnici nadam se povećati broj njihovih korisnika u Hrvatskoj i regiji.“


Dario Draštata, Dallas Records

Važnost digitalnih servisa osobito je izražena u današnjoj kriznoj situaciji izazvanoj epidemijom virusa COVID-19, tijekom koje smo svjedočili privremenim zatvaranjima glazbenih prodavaonica, ali i obustavi svih izvedbi uživo. Putem digitalnih servisa korisnici su i dalje imali mogućnost pristupiti novitetima iz svijeta glazbe, otkrivati novu glazbu i stvarati personalizirane playliste.

Playliste, na digitalnim servisima, mogu donijeti i pregled radova domaćih glazbenika. Takve su, primjerice, playliste Hrvatske diskografske udruge novo, uvijek dobre, ili vikend party. One se nalaze na kanalu Hrvatske diskografske udruge koja od nedavno ima i svoj službeni kanal na Deezeru.

Kako glazbenici doživljavaju digitalne streaming servise i koje pogodnosti vide u njima za HDU izjavila je i pjevačica Žanamari: „Streaming servisi su sve što trenutno glazbenici imaju od glazbe. Izvođači  koji imaju izdavačku  kuću  i oni koji nemaju su tamo u potpunosti izjednačeni. Doslovno svaki umjetnik na taj način može prodati svoju glazbu ljudima i doci do publike. Ja osobno također slušam glazbu preko Deezera ali i dalje sam nostalgična za fizičkim CD albumima.“


Žanamari

Jasno je da je konzumiranje glazbe putem mnogobrojnih dostupnih digitalnih servisa postao najjednostavniji i najudobniji način za pristup glazbi – kad god i gdje god to korisnik poželi, a nudi mu se izbor od šezdesetak milijuna pjesama na jednom mjestu.

Na velik broj dostupnih pjesama osvrnuo se i naš poznati glazbenik, Darko Rundek, koji je poručio da su „Streaming servisi kao Deezer npr. praktični jer su poput babilonske fonoteke, omogućuju konzultaciju i prepuštanje ogromnom moru snimljene muzike.“

Nužno je spomenuti i neke brojke koje donose Svjetska diskografska organizacija (IFPI) i Nielsen u svojim godišnjim izvješćima. Globalno je glazbeno poslovanje 2018. godine ostvarilo rast u iznosu od 9.7 posto na godišnjoj razini.

Zanimljiv je i podatak da se ukupna potražnja za albumima (koja uključuje audio/video streaming i prodaju) povećala za 15 posto u odnosu na prošlu godinu, kako donosi Nielsen Music u godišnjem izvještaju o trendovima u glazbenoj industriji za 2019. godinu. Isto tako, streaming audio i video sadržaja u 2019. godini, prema Nielsenu, porastao je za čak 29,3%.

U Hrvatskoj je 75 posto ljudi na internetu, 68 posto koristi pametni telefon, a dva milijuna je na društvenim mrežama. Podaci potvrđuju kako 95 posto ljudi u našoj zemlji svakodnevno sluša glazbu. Gotovo polovica ljudi glazbu sluša putem pametnih telefona.

Na temelju podataka Hrvatske diskografske udruge, hrvatski diskografi objavljuju 400 albuma godišnje. To znači kako svakoga dana domaći glazbenici kreiraju 11 snimaka za svoju publiku, medije i kompletan javni prostor.

Prema podacima iz godišnjeg Nielsenovog izvješća za 2019. godinu, YouTube je najkorišteniji streaming servis na globalnoj razini, a na većini ga tržišta slijedi Spotify. U Hrvatskoj se korisnici mogu služiti servisima Apple Music, Deezer, Google Play Music, YouTube Music, ZorroTunes, a zanimljiva je i informacija da Apple Music u prvom periodu u Hrvatskoj svojim korisnicima nudi čak šest mjeseci besplatnog probnog korištenja.

     Vojko V

Dolazak Apple Musica na svoj je način prokomentirao i popularni reper, Vojko V: „Evo Apple Music je došao u Hrvatsku. Ja mislim da je to dobro; što više platformi, to više para nama glazbenicima, a više muzike slušateljima i svi smo sretni!“

Nadamo se da će dolazak Apple Musica potaknuti i ostale digitalne servise na proširenje svog tržišta na područje Republike Hrvatske, a vjerujemo da ih hrvatski ljubitelji glazbe željno iščekuju. Kako kažu iz HDU-a, od dolaska digitalnih servisa, korist bi, pored korisnika, mogli imali i autori, glazbenici i izdavači.

Kolektivna organizacija proizvođača fonograma, naravno, pozdravlja dolazak još jednog digitalnog glazbenog servisa na hrvatsko tržište. “ZAPRAF-u je izuzetno drago da se u Hrvatskoj pojavio veliki servis za streamanje glazbe i jedan od najsnažnijih predstavnika globalnog streaminga. Vjerujemo kako će Apple Music vrlo brzo privući veliki broj korisnika i dodatno senzibilizirati ljude svih generacija za najudobniji način uživanja u glazbi. Sigurna sam da će koristi od toga imati svih dionici glazbene indutrije – od autora i izvođača preko svih kreativnih ljudi u tom procesu, pa do glazbenih izdavača”, izjavila je Maja Vidmar Klarić, direktorica Udruge za zaštitu, prikupljanje i raspodjelu naknada fonogramskih prava, ZAPRAF-a.