Odbor za glazbeni publishing osnovan je u cilju bolje komunikacije s korisnicima autorskih djela, organizacijama za kolektivno ostvarivanje prava, autorima i ostalim sudionicima kreativnih industrija i medijima.

 

U sklopu Hrvatske diskografske udruge, u srpnju ove godine osnovan je Odbor za glazbeni publishing,  s ciljem učinkovitijeg poslovanja i poboljšanja poslovnog i pravnog položaja autora i publishera (prvenstveno domaćeg kataloga) te dodatne edukacije o ovom aspektu glazbene industrije.

„S obzirom na to da se u Hrvatskoj pojavila potreba za ujedinjavanjem interesa i rada za ovaj segment glazbenog poslovanja, kao glas i polazišna točka glazbenih nakladnika, misija ovog Odbora je povećati zaštitu prava publishera i autora u Hrvatskoj i inozemstvu te djelovati na stvaranju boljeg okruženja i jačanju njihove pozicije,“ poručuju iz Hrvatske diskografske udruge.

Novoosnovani Odbor za glazbeni publishing nastojat će unaprijediti zajedničku komunikaciju:

  • s korisnicima, prvenstveno televizijskim kućama, kako bi pojasnili međusobna prava i obveze i modele poslovanja;
  • s organizacijama za kolektivno ostvarivanje prava radi ostvarivanja što kvalitetnije suradnje i najboljih mogućih rezultata;
  • sa samim autorima u smislu što boljeg informiranja i poslovne podrške;
  • te svim ostalim sudionicima kreativnih i kulturnih industrija i subjektima koji utječu na njihov rad, poput državnih institucija.

U Radno predsjedništvo ovog Odbora izabrani su Ana Škarica-Lešić (Dancing Bear Naklada) kao predsjednica te Frane Tomašić (Croatia Records Music Publishing) kao zamjenik predsjednice. Pored njih, Radno predsjedništvo čine predstavnici sljedećih publisherskih kuća: Menart, Hit Records, Mars Music, Propeler, Scardona glazbena produkcija.  

Ana Škarica-Lešić, osnivanje ovog Odbora komentirala je na sljedeći način: „Na temelju dugogodišnjeg iskustva bavljenja publishingom možemo utvrditi da korisnicima glazbenih sadržaja, a čak i mnogim sudionicima same glazbene industrije, nisu sasvim jasni uvjeti korištenja autorskih glazbenih djela te sadržaj prava autora i publishera kao njihovih zastupnika. Nadam se da ćemo kroz djelovanje ovog Odbora uspjeti približiti ove pojmove te da ćemo unaprijediti položaj autora i u ovom, individualnom ostvarivanju njihovih prava.“

Rad Odbora otvoren je i za sve ostale publishere koje pozivamo da se priključe ovoj hvalevrijednoj inicijativi. Za sve upite slobodno nam se obratite na mail hdu@hdu.hr ili na broj telefona 01/3668-194.

 


 

Tko su glazbeni publisheri?

Glazbeni nakladnik (publisher) je osoba ili trgovačko društvo koji na temelju potpisanog ugovora s autorom upravljaju njegovim djelima u svrhu ostvarivanja najvećeg mogućeg prihoda za autora. Povijest modernog glazbenog nakladništva počinje u 19. stoljeću kada su se glazbeni nakladnici i autori počeli povezivati radi stvaranja i izdavanja popularne glazbe. Glazbeni su nakladnici u tom periodu uglavnom zastupali svoje autore u vidu fizičkih notnih zapisa, a danas njihova djelatnost obuhvaća višestruke zadaće, kao npr. korištenje autorskih djela u reklamama, filmovima i sl.

Glazbeni nakladnici zaduženi su, među ostalim, za:

  • pregovaranje za djela autora kako bi autor primio što veću moguću naknadu za određenu vrstu korištenja
  • davanje dopuštenja za izdavanje licenci za prava mehaničke reprodukcije
  • izdavanje sinkronizacijskih licenci
  • upravljanje prodajom tiskane glazbe

Kad je riječ o kreativnoj strani rada glazbenih nakladnika, oni su aktivni sudionici u poticanju suradnji umjetnika te predlaganju pjesama svojih autora različitim glazbenicima i izdavačkim kućama.

Publisheri isto tako prikupljaju prihode u ime i za račun autora, a bave se i prikupljanjem individualnih prava autora koja se odnose na pojedinačno korištenje autorskog djela.