Hrvatska diskografska udruga (HDU) u suradnji s radijskim voditeljem, glazbenim kritičarem i urednikom (HR2), Zlatkom Turkaljem Turkijem, donosi još jedan intervju u nizu u sklopu atraktivnog glazbenog projekta Diskografska spajalica. Velika nam je čast predstaviti skladatelja, aranžera, interpreta i klavijaturistu –  Davora Tolju!


Zlatko Turkalj-Turki i Davor Tolja
Foto: Zlatko Turkalj-Turki

Denis & Denis je elektro-pop duo iz Rijeke koji djeluje od 1982. godine. To znači da je ove godine 40 godina od nastanka vaših prvih snimaka i predstavljanja publici. Vaše zlatno doba, vrijeme najveća popularnost trajalo je četiri godine. U tom periodu objavili ste tri odlična albuma i bili ste produkcijski korak ispred drugi sličnih izvođača. Riječ je o albumima „Čuvaj se“, „Ja sam lažljiva“ i „Budi Tu“.

Moram priznati kratko je trajalo, ali bilo je dosta intenzivno i efektno. Blitzkrieg smo izveli odmah na početku i to totalno ne namjerno. Sve se zapravo događalo samo od sebe. Danas je to praktički nemoguća misija. Kako nisam imao love klavijature i aparaturu posuđivao sam od prijatelja. Tek sam 1983. godine kupio svoj prvi sintisajzer, a sve pjesme do tada bile su napravljene samo kao demo snimke. Kruži čak i legenda da su te demo snimke jako dobre. Tako kažu oni koju su ih imali prilike čuti.

Čuvaš te demo snimke?

Naravno da ih čuvam. To su mono snimke koje sam radio u svojoj sobi na dva kazetofona. U tim snimkama kako sam neke dijelove više puta ponavljao i snimao čuje se i šum. Bio je to moj čisti domaći rad, rekao bi domaći obrt. Tako je sve slučajno i počelo kada sam Marini rekao da imam neke pjesme i da ih dođe čuti i otpjevati. Sebe nikada nisam doživljavao kao pravog pjevača više sam bio neki mumljator pjevač. (Smijeh) Ona je došla, čula te demo snimke, otpjevala ih i to smo snimili. Nakon toga sam pjesme pustio svojim prijateljima kojima su se jako sviđale i odnio sam ih u Jugotona na preslušavanje. Na odgovor smo čekali šest mjeseci.

Dobro ste prošli. Znam slučaj grupe Psihomodo pop koja je bila zanimljiva demo grupa početkom osamdesetih, klupska koncertna atrakcija, a na odgovor i zeleno svjetlo za  objavljivanjem albuma nisu čekali šest mjeseci nego osam godina.

Dobra je ta priča sa Psihomodo popom. Ja sam 1982. radio u klubu Palach u kojem su oni nastupali kao demo band  i već su tada planirali objavljivanje albuma. U mom slučaju te davne osamdesetdruge još ništa nije postojalo oko Denis & Denis. Mi smo u godinu i pol uspjeli realizirati albuma, a Psihomodo pop je i dalje ostao demo band. Mislim da im danas nije žao zbog toga.


Denis&Denis, Demo tapes, Dallas Records

Koja je bila prva pjesma koju si napisao za Denis & Denis?

Dobro pitanje. Naslova se baš točno ne sjećam. Mislim da je to bila pjesma „Gluhi telefoni“, tako nekako je bio naziv. To su bile pjesme iz moje prve faze rada koje kasnije nisu ušle na album, jer smo smatrali da imam boljih pjesama. Pogotovo kad je Siniša Škarica pomogao oko stihova za pjesmu „Programa tvog kompjutora“. Mogu reći da je to bio preokret u radu bandu.

Što je točno Siniša tražio da se promijeni u pjesmi? Koji stih je on napisao?

(Smijeh) Napisao je „Vou,vov, jei, je sada pratim ritam tvoj“. U završnom stihu dodao je program tvog kompjutora. Pjesma je izvorno imala radni naziv „San na san“, drugačiji je bio refren, a sve drugo je ostalo isto.

Čuvaš li tu važnu snimku? Demo snimku vašeg najvećeg hita?

 Ne tu demo snimku nemam sačuvanu.

Na samom početku vašeg rada bilo je dosta komentara i prigovora na Marinin način pjevanja. Često se njezina interpretacija opisivala kao dahtanje uz lagano pjevanje. Je li to bilo tako zamišljeno? Jeste li namjerno željeli izazvati reakciju osim sa dobrim pjesmama i naglašenim seksipilom u svim segmentima prezentacije pjesama: od stila odijevanja, video spotova, koncerata, do spomenute izvedbe? To se na kraju bez obzira na kritičare pokazala kao dobitna glazbena kombinacija.

Mislim da nije bilo tako zamišljeno nego je Marina to tako jednostavno pjevala. To je bi njezin stil. Sjećam se da su nam u diskografskoj kući sugerirali kako bi trebala smanjiti te svoje emocije kada pjeva. Kad smo radili nove studijske snimke ona ih je nešto malo smanjila i ublažila. Međutim, ne previše što se pokazalo dobro. Baš zbog tih komentara i ja sam propjevao silom prilika prvo u pjesmi „Program tvog kompjutora“, a onda i u pjesmi „Sačuvaj nešto“. Slažem se da je to bila dobitna kombinacija i to njezino naglašeno afektirano pjevanje bila je upravo ona. Onaj tko je dobro poznaje zna da je to Marina Perazić, a ja sam s druge strane bio neki miran tip koji se nije želio gurati u prvi plan. Bio sam i veliki tremaš tako da su me u emisiji „Hit mjeseca“ nakon nastupa nazvali ulična svjetiljka, jer sam stajao ukočen. Publika je to doživjela kao kulersko ponašanje. On ne šljivi Marinu ni pet posto zato stoji sa strane i gleda. Tako da je to postao naš imidž ona nježna, senzualna, a ja totalni cooler.


Denis&Denis, Program tvog kompjutera, Croatia Records

Prije 25 godina sa grupom ENI bio si pobjednik Dore i nastupio u Dublinu na Eurosongu. Zanimljivo je da si 1986. godine želio s Marinom otići na Eurosong. Kao Denisi & Denis na natječaj ste poslali pjesmu „Braća Grimm i Andersen“  i osvojili ste treće mjesto. Prije vas bili su Novi Fosili s pjesmom „Bobby No.1“ i pobjednica Doris Dragović s pjesmom „Željo moja“

To je bila baš dobra konkurencija.

Slažem se ali uz Doris i Fosile na natjecanju su bili još i Dado Topić, Hari Mata Hari, Neda Ukraden Snježana Naumovska, Danile, Seid Memić Vajta…

Bio sam i godinu dana kasnije na Yugoviziji. Moju pjesmu „Zrno nježnosti“ pjevala je Bebi Dol i opet sam osvojio treće mjesto.

Tvoja suradnja s grupom E.N.I. dogodila se slučajno. Ti si na natječaj za Doru poslao demo snimku pjesme “Probudi me”, dok su E.N.I. bile prijavljene s drugom pjesmom.

Da jednoga dana nazvala me je Miranda Đaković, voditeljica Putokaza i rekla kako su ona i Aleksandr Kostadinov razgovarali da bi bilo dobro da članice grupe E.N.I. na Dori pjevaju moju pjesmu „Probudi me“. Na što sam pristao, jer već prije toga znao sam o kojoj je grupi riječ i da Elena, Nikolina, Iva i Ivona odlično pjevaju.


E.N.I., Probudi me, Dallas Records

E.N.I. su s pjesmom “Probudi me” za koju je stihove napisala Alida Šarar, a glazbu i aranžman Davor Tolja pobijedile na Dori 1997. Na Dori su te godine nastupili: Oliver Dragojević s pjesmom “Lučija”, Magazin s pjesmom “Opijum”, Petar Grašo s pjesmom “Idi”, Lidija Bajuk s pjesmom “Zora djevojka”, Ivana Plechinger s pjesmom “Zora” itd.

Vođeni idejom spajanja glazbenog svijeta pod jedan nazivnik, Hrvatska diskografska udruga je odlučila publici približiti riječi onih bez kojih taj svijet ne bi bio moguć – glazbenicama i glazbenicima.

Cilj ovog projekta je putem zanimljivih i sadržajnih intervjua predstaviti najbolje doajene te najnovije talentirane izvođače i izvođačice. Intervjui se objavljuju dva puta mjesečno, pod perom Zlatka Turkalja Turkija, koji će svojim dugogodišnjim iskustvom čitateljima predstaviti ono najbolje od glazbe.

Pratite naše društvene profile na Facebooku Instagramu te službenu web-stranicu jer vas čeka pregršt kvalitetnog i atraktivnog glazbenog sadržaja!

Fotografije: Zlatko Turkalj Turki