Kreativna industrija pozvala Predsjedništvo EU da riješi problem prijenosa vrijednosti na digitalnom tržištu

Svjetska diskografska organizacija – IFPI, čiji je član i Hrvatska diskografska udruga, zajedno s 23 druge organizacije koje predstavljaju europsku kreativnu industriju, uputila je pismo Predsjedništvu Europske unije u kojem pozivaju na rješavanje prijenosa vrijednosti tzv. Value Gapa.

Pismo je upućeno Predsjedništvu uoči sastanka na kojem će 28 članica Europske unije raspravljati o svojim stavovima prema nacrtu nove Direktive o autorskom pravu.

Prijenos vrijednosti (Value Gap) rezultat je pokušaja zaobilaženja ustaljenih način licenciranja sadržaja od strane digitalnih servisa koji svoje poslovanje temelje na sadržaju učitanom od strane korisnika, kao što je to primjerice YouTube. Servisi poput YouTubea okupljaju najveći broj korisnika koji pristupaju sadržaju ‘na zahtjev’ u svijetu, a procjenjuje se da je riječ o više od milijardu korisnika.

Imajući u vidu da korisnici sami objavljuju sadržaj na ovakvim platformama stav kompanija je da zapravo ne moraju licencirati sadržaje koji se nalaze na njihovim platformama ili da to trebaju činiti po iznimno niskim tarifama.

Te, danas multinacionalne kompanije, traže zaštitu tzv. ‘Sigurnih luka’, odredbe ustanovljenje u ranim danima Interneta Direktivom Europske unije o elektroničkoj trgovini. Cilj ove direktive bilo je poticanje razvoja malih start up kompanija, koje su igrale ulogu pasivnih posrednika, oslobađanjem od plaćanja autorskih naknada. Sasvim sigurno je da namjera ovih odredbi nije bila oslobađanje velikih kompanija od plaćanja pravičnih naknada nositeljima prava na čiji račun zarađuju ogromne iznose, a u isto vrijeme zaobilaze pravila koja vrijede za druge online servise

Nova Direktiva Europske unije o autorskom pravu trebala bi razriješiti pitanje digitalnog tržišta i načina licenciranja sadržaja. Inicijativa kreativne industrije koja je, između ostalih, okupila autore, izvođače, proizvođače fonograma – diskografe, izdavače, filmsku industriju, televizijsku industriju, europsku nogometnu ligu i fotografske agencije, nastala je upravo s ciljem da se pitanje digitalnog tržišta ne riješi na uštrb kreativnih industrija te da svi budu pravično plaćeni za svoj rad.

Cjelokupno pismo na engleskom jeziku pročitajte OVDJE.