DIGITALNE PLATFORME ISTOVREMENO SE POZIVAJU DA IZBJEGNU NEŽELJENE POSLJEDICE VLASTITIH STREAMING REFORMI
Tijekom proteklih nekoliko tjedana IMPALA je konzultirala članove o pitanjima važnosti i vrijednosti za njihovo poslovanje platformi kao što je TikTok, kao i o utjecaju nedavnih reformi koje predlažu Deezer, Spotify i Apple, s fokusom na popravljanje postojećih ‘value gap’ (jaz u vrijednosti) anomalija te kako bi se onemogućilo stvaranje novih.
IMPALA je u svome planu za reformu streaminga već naglasila potrebu da platforme, tada nazvane ‘ekonomijom trenutka’, poput TikToka surađuju s nezavisnom glazbenom zajednicom kako bi se postigli pošteni uvjeti licenciranja. Istovremeno treba voditi računa i o pravilima EU-a o umjetnoj inteligenciji te uzeti u obzir kako nezavisni izdavači gledaju na ulogu koju ove platforme igraju danas na tržištu.
Helen Smith, izvršna predsjednica IMPALA-e komentirala je: “TikTok i druge platforme ‘ekonomije trenutka’ ključni su partneri. Oni igraju važnu ulogu u našem glazbenom ekosustavu, a okvir licenciranja je jasan, platforme trebaju dopuštenje za upotrebu glazbe, uključujući i sve izvedenice od originalnih snimaka kao i adaptacije stvorene od strane umjetne inteligencije. Novi okvir za reguliranje korištenja umjetne inteligencije u Europi također pomaže u postavljanju smjernica za ove i slične situacije.”
Predsjednik IMPALA-ine grupe za streaming i glavni izvršni direktor Everlasting Records i Popstock Distribuciones Mark Kitcatt nastavio je: “Kao što je navedeno u našem planu za streaming, postoji hitna potreba za osiguranjem poštenih prihoda od ovih vitalnih usluga. U skladu s tim, IMPALA podržava stav UMG-a o TikTok-u koji stremi k ostvarivanju pravilnog vrednovanja glazbe.
Također odbacujemo argument da korištenje glazbe na TikTok-u ima veliku promotivnu vrijednost. Nezavisni sektor usvojio je sličan pristup tijekom godina, od MTV-a do Applea i YouTubea. Ovdje postoji veliki jaz u vrijednosti (value gap) koji se mora riješiti, ali, osim toga, ovo je istovremeno i dobra prilika za istraživanje novih načina generiranja i dijeljenja prihoda od digitalne distribucije glazbe.”
Dan Waite, predsjednik digitalnog odbora IMPALA-e i izvršni direktor Better Noise Music dodao je: “TikTok se nalazi u ključnom trenutku obnove svojih licencnih ugovora gdje može pokazati da pošteno cijeni glazbu na svojoj platformi. To je korištenje glazbe koje treba platiti kao i svako drugo. Pitanje promocije tu nije relevantno. Želimo da nezavisne diskografske kuće, nositelji prava i glazbenici budu pošteno plaćeni za korištenje njihove glazbe te da imaju jednako povoljne uvjete poput onih koje imaju najveće globalne izdavačke kuće kada obnavljaju svoje licence. Zajednički rad cijele glazbene industrije ključan je preduvjet za ostvarivanje što boljih uvjeta korištenja glazbe na svim platformama.”
Drugi prioritet IMPALA-inih prijedloga reforme streaminga je rješavanje manipulacije i razvodnjavanja prihoda, a IMPALA ponovno potvrđuje svoj cilj rješavanja ovih problema i podrške uslugama koje uvode inovacije u ovom području. Manipulacije streamingom su problem oko kojeg se industrija već ujedinila, donošenjem kodeksa koji osuđuje tu praksu za cijelu industriju potpisanim 2019., dok je IMPALA naknadno objavila smjernice za rješavanje manipulacije streaminga kao nastavak te inicijative. Neke streaming platforme već su se udružile s inicijativom Music Fights Fraud Alliance pod vodstvom nezavisnih distributera, a članovi IMPALA-e cijene što su Spotify i Deezer uzeli u obzir upravo preporuke iz našeg streaming plana prilikom definiranja rješavanja ovih negativnosti u vlastitim novim modelima raspodjele prihoda od streaminga.
U isto vrijeme, članovi IMPALA-e iz 32 zemlje potvrdili su kako rade zajedno na sprečavanju neželjenih negativnih posljedica za nezavisni glazbeni sektor koje bi upravo te nedavne reforme raspodjele prihoda, a koje provode Deezer, Spotify i Apple, mogle prouzročiti, ističući da se prilagodbe još uvijek mogu napraviti kako bi se izbjegla šteta. IMPALA ponavlja volju sektora da surađuje s platformama kako bi se izbjegla šteta ponajviše za mlade glazbenike na početku karijere i glazbenike u manjim nišnim žanrovima, kao i za starije kataloške i specijalizirane žanrove, a osobito za manje teritorije i teritorije na kojima prevladavaju manje dominantni jezici.
IMPALA poziva da sve promjene u načinu raspodjele prihoda budu ispravno procijenjene od strane platformi u smislu utjecaja koji stvaraju na cijelo tržište. Također pozivaju se platforme da se konzultiraju i rasprave o tome sa svojim partnerima iz nezavisnog sektora prije donošenja odluke.
Dario Draštata, predsjednik upravnog odbora IMPALA-e i voditelj udruge RUNDA komentirao je: “IMPALA podržava reformu koja je rezultat suradnje te koja je održiva i potiče raznolikost. Tražimo istovremeno hitna rješenja za rješavanje problema manipulacije i razvodnjavanja prihoda. Također se moramo pobrinuti da prijedlozi reformi budu pošteni prema svima i nadamo se da će Merlinov nedavni ugovor s Deezerom doprinijeti ovom cilju. Vjerujemo, na primjer, da postoje jednostavna rješenja za probleme s pragovima za ostvarivanje prihoda od streaminga i u tom smjeru ćemo nastaviti naše konstruktivne razgovore sa platformama. Pronalaženje odgovora na ova pitanja osigurat će da platforme mogu još više napredovati na svim tržištima i u svim žanrovima, uključujući one trenutno manje razvijene teritorije.”
Posao oko upotrebe kratkih isječaka glazbe na društvenim mrežama nastavlja eksponencijalno rasti, generirajući velika povećanja prihoda za platforme kao što je TikTok. Način na koji TikTok trenutno shvaća svoju odgovornost u ovom pogledu izaziva zabrinutost diljem svijeta. TikTok je zabranjen u Indiji od 2020., a Europska komisija je prošlog mjeseca otvorila službeni postupak protiv platforme u skladu sa Zakonom o digitalnim uslugama vezano na nekoliko područja uključujući nezakonit i štetan sadržaj. U SAD-u postoji prijedlog da se vlasnik platforme ByteDance prisili na prodaju TikToka, a slični pozivi očekuju se i u Europi.
Članovi IMPALE bave se razvojem glazbenih karijera te prepoznaju ulogu društvenih mreža u glazbenom ekosustavu. Glazba je ključni sadržaj usluga koje pružaju ove platforme i značajan dio njihove vrijednosti. Kao takva, vrijednost glazbe mora se poštivati i na dobrobit svih je da zajedno rade na održavanju i unapređenju te vrijednosti. IMPALA izražava svoju podršku stajalištu UMG-a u tom pogledu i napominje da je ovo problem koji utječe na cijelu industriju.
IMPALA-in rad na reformi streaminga i drugim pitanjima digitalnog poslovanja glavni je prioritet za organizaciju. Helen Smith je zaključila: “Rad IMPALA-e je vitalan za europsku glazbenu ekonomiju. Zaposlenici u nezavisnom glazbenom sektoru stvaraju preko 80% novih izdanja i poslova u industriji. Ovo je potvrdila i posljednja skupština IMPALA-e prošle godine, ističući kako su među ključnim prioritetima udruge upravo uklanjanje ‘value gap’ problema, kao i daljnji razvoj digitalnog tržišta na područjima sa do sada neiskorištenim digitalnim potencijalom, poput srednje i istočne Europe.”