Hrvatska diskografska udruga (HDU) u suradnji s radijskim voditeljem, glazbenim kritičarem i urednikom (HR2), Zlatkom Turkaljem Turkijem, donosi četvrti intervju u nizu, u sklopu novog atraktivnog glazbenog projekta Diskografska spajalica. Velika nam je čast predstaviti našeg izrazito značajnog skladatelja koji je svoje djelovanje posvetio stvaranju filmske glazbe – Alfija Kabilja.
Što nam je Alfi poručio, saznajte u nastavku teksta!
Alfi Kabiljo
Često sam vas znao sresti na zagrebačkoj Šalati s teniskom opremom. Igrate li redovito tenis i u ovo čudno vrijeme, vrijeme pravila od danas do sutra?
Alfi: Ja sam pasionirani tenisač praktički još od prije Drugog svjetskog rata. Moja mama igrala je tenis i bila je u finalu prvenstva Hrvatske u parovima tako da sam ja uvijek trčao i bio uz teren. Mama je trenirala s Mitićem, Punčecom i Paladom, s najjačim nekadašnjim igračima koji su čak osvojili Davis kup. Prije nekih 50 godina počeo sam intenzivno igrati tenis i moji treneri bili su Nikica Nadali i Kamilo Keretić koji je u Njemačkoj radio i odgojio oko 50 juniorskih prvaka Njemačke kao i nekoliko Davis kup igrača. Uglavnom ja stalno igram tenis, dva do tri puta tjedno. Bio sam u veteranskoj reprezentaciji Hrvatske i nadam se kad prestane ta dekameronska kriza da ću opet početi intenzivno igrati, premda i sada nastojim ostati u formi vježbam svaki dan. To su vježbe istezanja ali i druge vježbe. Inače za mene najljepši dio Zagreba je upravo moja Šalata. Na Šalati postoji i bazen. Naime, od kad se taj bazen formirao negdje 50-ih godina prošlog stoljeća počeo trenirati plivanje u klubu Naprijed. Bio sam dobar plivač leđnog stila, ali dobro sam plivao i kraul. Nastupa sam na pionirskom prvenstvu Jugoslavije i ostao sam i dalje aktivni plivač i jedva čekam da opet mogu uživati u plivanju.
Za vrijeme prvog vala pandemije koronavirusa napisali ste pjesmu „Moj pozdrav – Ostani doma“. Pjesmu ste snimili sami u svom domu, a ono što je zanimljivije vi na snimci pjevate i svirate klavir. Jeste li i ranije uz klavir znali otpjevati info sa svojim vokalom? Mislim na vaše najuspješnije pjesme koje ste skladali: Tvoja zemlja, Neka cijeli svijet, Želim malo nježnosti i ljubavi, Dan koji se pamti, Cvrčak i mrav, Svijet je moj, Vrijeme nježnosti ….
Alfi: Moram priznati da me mnogi pitaju kako mogu svoje pjesme direktno svirati i pjevati. Mnogi su bili jako iznenađeni kako sam uspio otpjevati cijeli moj novi mjuzikl „Marilyn Monroe“ koji sam radio s Ivicom Krajačem. To je moje iskustvo još od davnih dana. Svojevremeno sam još kao gimnazijalac imao svoj band u kojem sam svirao klavir po potrebi i bubnjeve, a dosta često sam morao nešto i otpjevati. Kroz svoju dugu i bogatu karijeru dosta pjevam. Naime, snimio sam back vokale za većinu singlova i albuma za moje umjetnike, a dok sam živio u Parizu čak sam dobio ponudu da snimim singl ploču što je bilo puno prije nego je ponudu dobio Miro Ungar. To je vrijeme kada smo Tereza, Ungar i ja zajedno bili u Parizu. Tereza mi je jako puno pomogla i snimila je nekoliko moji sjajnih pjesama. Kad kažem sjajnih ne želim sebe hvaliti, ali to su pjesme koje su stvarno imale tako dobre stihove koje napisao Serge Lama jedan od najvećih francuskih šansonjera.
Alfi Kabiljo, Moj pozdrav #ostanitedoma
Što trenutno radite? Skladate li nešto?
Alfi: Nešto skladam, ali ne baš puno. Ono što trenutno radim vezano je za ozbiljnu glazbu. Pored toga spremam koncert na kojem će biti izvedena moja glazba. Fantastičan pjesnik i sjajan prevodilac moj dragi prijatelj Matej Maras napisao je nove tekstove za taj koncert, a oni su bazirani na tekstovima iz Starog zavjeta. Nadam se da će to pjevati Giorgio Surian koji vrlo često pjeva moju takozvanu umjetničku popjevku. Skladam i ciklus pjesama za Lanu Kos na Marasov tekst. Spremam opet nešto interesantno za ansambl Renate Penezić. Skladao sam i tri dobre pjesme, jednu za Radojku Šverko, jednu za Đanija Stipaničeva, a stihove za te pjesme napisao je Ivica Krajač. Za pjesmu Josipe Lisaca koja je posvećena Karlu i njoj napisao sam i stihove.
Surađivali ste s velikim brojem glazbenika i svojim skladbama pomogli im u realizaciji njihovih karijera. S kim ste ostali u prijateljskoj vezi i najviše volite komentirati glazbene, sportske i političke događaje?
Alfi: Sportske i političke događaje ne komentiram, a glazbu komentiram s Radojkom Šverko, Srđanom Dedićem, Antunom Tomislavom Šabanom te s nekoliko tenisača.
Pratite li situaciju na domaćoj glazbenoj sceni? Čujete li među tim novim glasovima novu Terezu, Gabi, Radojku ili recimo novog Vukova, Stanića, Kovača ili Robića?
Alfi: Jako mi je žao to reći, ali ne vidim nikoga tko bi im stao uz bok. Najveća je greška što nema jakih autora. Ima nekoliko sjajnih pjevača svjetskog kalibra kao što su Đani Stipaničev i Jacques Houdek koji bi mogli napraviti svjetsku karijeru, ali im nedostaju velike pjesme. Toni Cetinski ima sreću što radi s Buljanom. Pjevačica ima nekoliko koje su prvenstveno dobre zahvaljujući svojim šarmantnim pjesmama.
Tereza Kesovija i Alfi Kabiljo
Kako iz vaše perspektive izgleda život jednog uspješnog skladatelja i dirigenta klasične, filmske, kazališne i popularne šlager glazbe kada su u pitanju autorska prava odnosno zaštita vaših djela? Što bi vi predložili i ugradili u zakon o autorskim digitalnim pravima?
Alfi: Bio sam predsjednik HDS-a i borio se za autorska prava i slobodno mogu reći kao smo mi, uključujući naš ZAMP u svjetskom vrhu zaštite autorskih prava, što nam i strana društva potvrđuju. Oni stalno dolaze i kontroliraju naš rad. Borba je za digitalna prava, srećom naši predstavnici se u EU bore za bolje bodovanje i u tome su sve uspješniji.
Kada ste zadnji put bili u kazalištu i što ste gledali?
Alfi: Zadnje sam gledao „Turandot“ od Puccinia u HNK Zagreb. Nadam se da ću tamo jednoga dana gledati i svoju operu „Casanova u Istri“, koja je inače uspješno izvedena u HNK Rijeka.
Na koja ste svoja djela posebno ponosni i doživljavate ih kao svoju osobnu glazbenu iskaznicu?
Alfi: To je jako teško reći. Ponosan sam na većinu svojih djela i sada kada analiziram svjestan sam svog stila, znanja, vrline i uspješnosti na mnogim glazbenim područjima. Od pjesama to je svakako „Svijet je moj“, “Voda i vatra za G. F. Handela“ što se tiče ozbiljne glazbe, mjuzikl „Kralj je gol“, „Neka cijeli svijet“ kao pjesma iz mjuzikla „Jalta, Jalta“, te arija „Gdje si moja sretna zvijezdo“ iz opere „Casanova u Istri, koju fantastično pjeva Tomislav Mužek. Većinom su to velike melodije s bogatom harmonizacijom. Moram spomenuti kako sam ogorčen, jer me je bivši direktor Komedije Krešimir Batinić tako grozno „ispljuvao“ za sve moje nove mjuzikle „Madame Hamlet“, „Krađa Mona Lise“ libreto je napisao Miro Gavran, te „Marylin Monroe“ za koji je libreto napisao Ivica Krajač. Rekao mi je da ništa ne valjaju. Pitao sam jeli preslušao? Jeli pregledao notni album i pročitao libreto? Ništa nije. Nikada od Tokija do Rija, Londona i Los Angelesa nitko me nije tako zlurado s podmuklim smiješkom otpilio. Još k tome dirigirao je „Jaltu“ i nikad nije ubacio zbor u pjesmi „Što će biti sutra“.
Imate li plan što ćete prvo napraviti kada sve jednog dana prođe i vrati se u normalu?
Alfi: Kako sam ja veliki ljubitelj vina, prvo ću otvoriti jedan pjenušac i s užitkom ću ga popiti. Nadam se da će sve ovo ipak uskoro proći i vratiti se u normalu.
Radojka Šverko, Svijet je moj, Jugoton
Vođeni idejom spajanja glazbenog svijeta pod jedan nazivnik, Hrvatska diskografska udruga je odlučila publici približiti riječi onih bez kojih taj svijet ne bi bio moguć – glazbenicama i glazbenicima. Cilj ovog projekta je putem zanimljivih i sadržajnih intervjua predstaviti najbolje doajene te najnovije talentirane izvođače i izvođačice. Intervjui će se objavljivati dva puta mjesečno, pod perom Zlatka Turkalja Turkija, koji će svojim dugogodišnjim iskustvom čitateljima predstaviti ono najbolje od glazbe.
Pratite naše društvene profile na Facebooku i Instagramu te službenu web stranicu jer vas čeka pregršt kvalitetnog i atraktivnog glazbenog sadržaja!
Fotografije: Zlatko Turkalj Turki i CMC TV