MARTIN MILLS: ’Ni danas ne žalim što smo odbili potpisati Duran Duran, a volio bih da smo surađivali s R.E.M. i Arctic Monkeys.’
Iza nas je drugi dan Runda Digital Day #02 konferencije koji je ponovo privukao više od 2000 gledatelja u live stream prijenosima na YouTube kanalu i Facebook profilu Runde, te profilima partnera konferencije, a od sinoć je još par stotina gledatelja pogledalo snimke prvog i drugog dana dostupne na FB i YT kanalima Runde.
Prvi događaj drugog dana bio je razgovor s Helen Smith, izvršnom direktoricom Impala-e i Kees van Weijenom, predsjednikom Impala-e u kojem su se osvrnuli na 20 godina krovne europske udruge nezavisnih izdavača. Helen Smith, koja je od osnivanja u Impali, prisjetila se početaka i borbe koji su prolazili da nezavisni izdavači dobiju svoj glas pored globalnih major diskografskih kompanija, te istaknula ogromni utjecaj koji Impala danas ima na cijelu indie zajednicu, ali i političke procese koji utječu na globalnu glazbenu industriju i tu naglasila snagu glasa Impale u procesu koji je doveo do prihvaćanja DSM direktive što je jedan od najvećih uspjeha kako Impale, tako i cijele glazbene zajednice. U 20 postignuća koje je Impala istaknula uz početak obilježavanja 20 godina organizacije istaknuti su, između ostalih i Impalini planovi i akcije vezane za Covid-19 krizu, Povelja o raznolikosti i uključivosti, kao i osnivanje Runde kao jedinstvene udruge koja okuplja nezavisne izdavače jedne regije.
Kees van Weijin je istaknuo kako je sam vrlo sretan zbog toga što je Runda dio Impala-e i nastavio: ‘Runda ima već preko 50 članova što je veliki uspjeh. Shvatili smo da u regiji postoje problemi u kojima mi kao Impala možemo pomoći, pogotovo u zemljama koje još nisu dio EU i odlučili smo se povezati sa ljudima na terenu ovdje, te pokušati pronaći put kako da se stvari bolje organiziraju. Rezultat toga je Runda. Mi imamo naših 20 postignuća, a siguran sam da Runda ima barem 30 postignuća do sada, što je sjajno i mi vam trebamo i dalje pomagati kad god možemo, što i činimo.’
Helen Smith dodaje: ‘Stvaranje Runde je jedno od naših najvećih postignuća i prekretnica u radu Impala-e. Bilo je vrlo značajno da Impala bude dio tog procesa, jer jedan od elemenata koji čine Impalu jedinstvenom je ukupnost naše lokalne kreativnosti. Impala je proizvod naše kolektivne inteligencije i raznolikosti našeg članstva i organizacije. Svakako je i Runda kao trans-nacionalna organizacija svojim pristupom Impala-i promijenila dinamiku unutar organizacije i naš dotadašnji način razmišljanja u nekim procesima, što je za svaku pohvalu, jer naša snaga dolazi od naših članova.’
Uslijedila je prezentacija projekta ‘One Step Ahead’ koji Impala razvija sa kompanijom CMU. Prezentaciju je održao Angel Labrusse iz Impala-e uz moderiranje Daryla Fidelaka (Lampshade Media). Ovaj projekt nastao na inicijativu digitalnog odbora Impale, a svrha mu je osigurati članovima udruge da imaju na raspolagnju modernu aplikaciju, svojevrsni alat koji koristi digitalnu inteligenciju za prikupljanje podataka i analiza ključnih digitalnih procesa na europskom digitalnom tržištiu, kao i onima na nacionalnom nivou, kojim će se lakše i brže uspostaviti ravnoteža između malih indie labela na sceni i velikih igrača na tržištu Europe i šire.
Centralni panel drugog dana: ‘Digitalni servisi su stigli. Da li smo spremni?’, okupio je profesionalace iz DSP kompanija poput Believe-a ili CD Baby, izdavače i autore, a moderirao ga je Nikola Jovanović (Kontra/Runda). Na panelu se, između ostalog, pokušalo odgovoriti na pitanje koliko će dolazak digitalnih servisa promijeniti i utjecati na izdavaštvo u regiji, te uspjeh i promociju izvođača.
Henriette Heimdal iz CD Baby istaknula je važnost suradnje sa DSP kompanijama koje su tu s razlogom kako bi olakšale malim labelima pristup digitalnim streaming servisima i općenito digitalnoj distribuciji glazbe. Po iskustvu Jehana Paumera iz Believe-a, DSP kompanije koja također surađuje sa velikim brojem izdavača sa naših teritorija, dolazak Spotify-a i Apple Music-a u regiju promijenio je odnos labela prema Believe-u i u mnogočemu je on postao intenzivniji i konkretniji, jer sada izdavači imaju priliku koristiti te servise na svojim teritorijima. Istaknuo je važnost pripreme izdanje, što je kod mnogih izdavač bio problem, jer je posebno važno barem sedam dana ranije pripremiti i najaviti izdanje, primjerice na Spotify-u, čime se značajno povećava mogućnost uspjeha pojedinog singla ili albuma da dođe do svih fanova pojedinog izvođača.
Tony Duckworth iz PIAS-a u Poljskoj naglasio je da je na tom teritoriju fizičko izdanje i dalje jako važno, a ne samo digital, prije svega zbog jakih lokalnih izvođača od kojih neki i dalje prodaju naklade veće od 250.000 nosača zvuka, no da se uspjeh u prodaji fizičkih izdanja prelijeva na uspjeh na digitalnim platformama. Podvukao je važnost kuratora ili urednika na digitalnim platformama poput Spotify-a, što je konkretno u Poljskoj donijelo veliki preokret i oni izdavači i izvođači koji su spremno dočekali tu promjenu, značajno su je i kapitalizirali uspjehom, jer urednici nisu algoritam, već gledaju što je već uspješno na servisu, koliko neki glazbenik ima fanova koji ga prate na servisu i onda kreću dodatno gurati to na playliste i stavljati u preporuke korisnicima.
Da je YouTube i dalje glavna i najvažnija digitalna platforma u regiji istaknuo je Branimir Mihaljević izdavač i autor (Karpo Media/HDS), te dodao da dok god singl ili spot nije na YouTubeu on neće biti primijećen od strane publike. U Hrvatskoj, nastavio je Mihaljević, ima oko 160.000 korisnika digitalnih glazbenih servisa no smatra da će ta brojka i dalje rasti, jer mlađe generacije koriste isključivo taj način za slušanje glazbe, dok stariji još uvijek kupuju nešto CD-a ili vinila, na žalost već odavno ne u takvim nakladama kao u Poljskoj. Tom Pasanec iz Blacksoul Music-a, zaključuje kako misli da nismo spremni dočekali dolazak velikih servisa, a na žalost taj se događaj preklopio i s pandemijom, ali svakako smatra da je ključno izvođačima naglasiti kako u digitalnom svijetu nije dovoljno samo objaviti glazbu, već treba biti aktivan na društvenim mrežama, treba biti u kontaktu sa fanovima ukoliko se želi uspjeh i složio se s Branimirom Mihaljevićem da se u regiji svi i dalje najviše koriste YouTube-om, od izdavača i izvođača, do fanova.
Na jednom od ključnih evenata RDD #02 konferencije, Branko Komljenović (Menart/Runda) imao je priliku porazgovarati s jednom od legendi indie scene, Martinom Millsom, osnivačem Beggars Banqueta, koji je do danas prerastao u vodeću indie grupaciju Beggars Group.
Mills, koji je ujedno i jedan od osnivača Impala-e, se prisjetio kako je u izdavaštvo ušao nakon što je jedan od djelatnika glazbenog dućana koji je vodio tražio da mu on i njegov tadašnji poslovni partner pomognu menadžirati lokalni punk bend koji je imao probe u podrumu ispod dućana. Oni su to prihvatili i pokušali su im osigurati ugovor s izdavačem. Kako nitko nije htio objaviti bend, oni su ga objavili sami i tako je sve počelo. Tada je, nastavlja Mills, bilo jako neobično da netko objavi singl ili album bez velikog izdavača, a danas je to sasvim uobičajeno. Prvi uspjeh Beggarsa bio je bend Tubawey Army, krajem sedamesetih, koji je kasnije prerastao u solo projekt Gary Numana, koji je bio i prva zvijezda sa novog indie labela. Na pitanje da li žali zato što je odbio potpisati neki bend u prošlosti Mills odgovara: ‘Ne žalim ni za kojim bendom koji smo odbili. Odbili smo primjerice Duran Duran i nemam nikakvog žaljenja za tom odlukom. No dva benda koja bi objavili da smo mogli su R.E.M. i Arctic Monkeys. R.E.M. su nam navodno poslali demo snimke, ali nisu našle put do nas, ne sjećam se tko je bio taj koji ih je primio, pa su potpisali za I.R.S. Records, a Arctic Monkeys su dugo pregovarali s nama i EMI, te se nisu mogli odlučiti za koga potpisati. Onda se pojavio Domino Records i tu je bio kraj, no znali smo da će biti vrlo uspješni.’
Posljednji event je bila prezentacija projekta RDx baze koji su pokrenuli WIN i IFPI, a predstavio ga je Charlie Phillips operativni direktor WIN-a. RDx odnosno ‘repertoire data exchange’ je baza podataka za izdavače i kolektivne organizacije kojem je cilj olakšati razmjenu informacija relevantnih za licenciranje i kolektiranje prava od javnog izvođenja, koji operativno vodi UK MLC PPL kolektivna organizacija. Phillips je istaknuo važnost ove baze pogotovo za indie izdavače, male izdavače, pa i na lokalnom nivou jer će uz trend porasta prihoda od prava javnog emitiranja upravo njima pomoći da dođu do podataka i prihoda od korištenja njihovih snimaka na drugim tržištima i teritorijima.
Podsjećamo, sve evente prvog i drugog dana možete pogledati na YouTube kanalu Runde, a evo šta nas čeka posljednjeg dana ovogodišnje konferencije:
Kako je ove godine, zbog općepoznate situacije, nemoguće održati konferenciju uživo, svi događaji prenosit će se na FB stranici Runde, HDU-a, Indirekt Showcase-a, te YouTube stranici Runde (RUNDA YOUTUBE LINK) .
RUNDA website – http://www.runda.online
RUNDA press /kontakt – info@runda.online