Uz pozdravni govor predsjednika Runde, Daria Draštate, u kojem su ukratko pojašnjene okolnosti u kojima se ovogodišnja konferencija održava, a koje su i odredile ton središnjih panela, započeo je Runda Digital Day #2. Predsjednik Runde istaknuo je tako kako su se Covid-19 pandemija i njezin udarac na glazbenu industriju, dolazak velikih digitalnih streaming platformi u regiju, implamentacija DSM Direktive u zakonodavstva članica EU, te Impalina Povelja o raznolikosti i uključivosti, nastala uslijed zbivanja potaknutih pokretima Black Lives Matter i Me Too, nametnule kao glavne teme, uz kao i prošle godine niz prezentacija, edukacija i razgovora o digitalnoj distribuciji i promociji glazbe.

Prvi event konferencije bio je Q&A session u kojem je Tom Deakin, globalni direktor za odnose s članovima Merlin-a, koji je i ove godine pokrovitelj RDD #2 konferencije, predstavio jednog od članova Merlina iz regije, izdavačku kuću Croatia Records, u razgovoru s Franom Tomašićem iz Croatia Records-a. Kasnije je uslijedio i zatvoreni session Toma Deakina s članovima Runde, u kojem je Tom u direktnom kontaktu svima pojasnio kako Merlin funkcionira, koje su prednosti i kako postati član Merlina.

Uslijedio je i prvi panel s temom Stanje oko implementacije copyright direktive u EU i regiji, na kojem su sudjelovale Helen Smith (Impala) i Francesca Trainini (Impala/PMI), zatim Darjo Rot (Nika Records/Runda) i Branko Komljenović (Menart/Runda) te Ana Škarica-Lešić (Dancing Bear Publishing/Odbor za glazbeni publishing HDU-a), dok je moderator bio Mladen Milić (HDU). Među ostalim raspravljalo se o stadiju implementacije DSM Direktive (2019/790) na razini Europske unije te specifičnostima i problemima s kojima su se u procesu implementacije susretale pojedine zemlje s naglaskom na regiju, a dotaknulo se i publishinga.

Helen Smith istaknula je kako DSM Direktiva predstavlja veliki iskorak u pogledu reguliranja prava glazbenog sektora u on-line okruženju, naročito u pogledu velikih internetskih platformi poput YouTubea na koje korisnici sami postavljaju sadržaj, a od kojih do sada nositelji prava nisu primali primjerenu naknadu što će se uskoro promijeniti i na što bi svi dionici glazbenog sektora trebali usmjeriti svoja nastojanja kako bi se ”kolač” povećao za sve. Francesca Trainini navela je kako je cijeli postupak donošenja ove Direktive bio iznimno iscrpljujući, ponajviše zbog vrlo agresivnog lobiranja od strane velikih tehnoloških poduzeća, ponajviše Googlea koji su htjeli zadržati postojeće stanje odnosno i dalje ostvarivati velike profite bez isplaćivanja odgovarajuće naknade nositeljima prava na djelima koja koriste. Vezano uz sve učestalije zahtjeve izvođača i njihovih organizacija za osiguravanjem dodatnog prava ili dodatnog izvora prihoda od streaming servisa, Francesca Trainini je dodatno istaknula kako poslovni model ne dopušta formiranje novog prava niti je isto propisano Direktivom te kako bi bilo svrsishodnije da se naglasak i energija uloži u razvoj digitalnog tržišta kako bi se postojeće naknade povećale za sve. Dodala je i kako 80% svih izdanja u svijetu predstavljaju izdanja nezavisnih izdavača i kako se oni trude da svim nositeljima prava isplate najveće moguće naknade, a IMPALA je sastavila i Deklaraciju o pravednom digitalnom poslovanju prije više od 5 godina.

Branko Komljenović opisao je situaciju u Hrvatskoj vezanu uz postupak implementacije DSM Direktive u novi Zakon o autorskom pravu i srodnim pravima navodeći kako je Hrvatska do sada jedina država u kojoj je u nacrt Zakona bilo uvršteno dodatno neodrecivo pravo činjenja dostupnim javnosti za izvođače protivno svim pozitivnim propisima pa i samoj Direktivi te kako je potrebno do kraja postupka koji se očekuje početkom 2021. godine biti oprezan i uložiti napore u dosljednu implementaciju teksta Direktive, a Hrvatska će uz Nizozemsku, Francusku, Italiju i Češku biti među prvim zemljama u kojima će se biti donesen novi zakon. Darjo Rot je istaknuo da u Sloveniji nije bilo sličnih poteškoća kao što je bio slučaj u Hrvatskoj, ali da veliki problem predstavlja nemogućnost bilo kakve monetizacije sadržaja na YouTubeu u Sloveniji što je problem koji postoji već više godina i koji možda neće riješiti niti dosljedna implementacija Direktive, pritom ističući da je gotovo cijeli katalog slovenskih proizvođača fonograma dostupan na YouTubeu što znači da se može koristiti besplatno što predstavlja najveći problem koji bi prioritetno trebalo razrješiti.

Ana Škarica-Lešić objasnila je kako što se tiče publishinga Direktiva nije previše utjecala na postojeću poslovnu praksu u Hrvatskoj, ali da su u postupku implementacije  u nacrt Zakona unesene odredbe o obveznom kolektivnom prikupljanju naknada za sinkronizaciju kojih ranije nije bilo te koje su štetne za publishere jer se to pravo do sada ostvarivalo individualno što je slučaj i u zemljama u okruženju. Dodala je kako su pokušaji da se navedena odredba promijeni do sada bili neuspješni. Mladen Milić u završnom obraćanju zahvalio je na sudjelovanju svim panelistima i izrazio nadu da će se postupak implementacije dovršiti u što skorije vrijeme uz što vjernije odražavanje smisla i duha Direktive te kako će se svi dionici glazbenog sektora okrenuti zajedničkom promicanju i razvoju digitalnog glazbenog tržišta na korist svih uključenih.

Nakon panela uslijedio je vrlo zanimljivi i edukativni webinar ‘Digital za početnike’ koji je održao Bojan Musulin iz IDJ Digital-a, a na kojem se moglo čuti kako funkcioniraju, te koje su najbolje prakse i preporuke za plasiranje glazbe na digitalne platforme od društvenih mreža do digitalnih streaming servisa.

Prvi dan RDD #2 konferencije preko različitih streaming platformi gledalo je ukupno preko 2500 ljudi, a kako će svi eventi biti dostupni i na YouTube kanalu Runde, sigurno je kako će na kraju te brojke biti i kudikamo veće.

U 10 sati, s Q&A Sessionom o 20 godina Impale kreće drugi dan RDD #2, a evo što je sve na programu danas:


Kako je ove godine, zbog općepoznate situacije, nemoguće održati konferenciju uživo, svi događaji prenosit će se na FB stranici Runde, HDU-a, Indirekt Showcase-a, te YouTube stranici Runde  (RUNDA YOUTUBE LINK) .

RUNDA website – http://www.runda.online
RUNDA press /kontakt – info@runda.online