Prošloga četvrtka, 1. prosinca u Zagrebu je održan drugi event međunarodne glazbene konferencije Runda Digital Day, koja je u svom četvrtom izdanju i ovoga puta u svom fokusu imala prvenstveno digitalnu distribuciju i konzumaciju glazbe, te je pokušala svima koji su je pratili i na njoj sudjelovali otkriti pogled u (još) bolju budućnost za glazbenu industriju. Jer kako se čulo već na prvom panelu ‘How to grow a digital pie’ odnosno kako unaprijediti i povećati prihode od svih digitalnih izvora distribucije glazbe, očekuje se da će se prihodi od snimljene glazbe, u odnosu na današnje, do 2030. godine, barem udvostručiti. Razlog je to za optimizam i ‘ružičasti’ pogled na budućnost kako je naglasio jedan od sudionika panela Csaba Nasz iz udruženja HAIL koje okuplja mađarske nezavisne izdavače, jer sasvim je sigurno da će broj korisnika streaming servisa rasti, a rasti će očekuje se i pretplate na servise, pa će to dovesti i do rasta prihoda za sve nositelje prava.

Pojavljivanje novih platformi poput TikToka, kao i novih virtualnih načina konzumacije i monetizacije glazbe kao što su NFTS te druge mogućnosti koje pruža metaverse, sigurno će također doprinjeti tome, ali tu se krije i zamka za glazbenu industriju, oko čega su se složili svi sudionici panela koji je moderirao Mladen Milić iz HDU-ZAPRAF-a. Naime, iako je situacija puno bolja prije nego je EU donijela DSM direktivu i prije početka implementacije direktive u nacionalna zakondavstva, pa tako Nikola Jovanović (Universal Music/Virgin Music) tvrdi da je to doprinijelo da sada glazba ipak ima svoju vrijednost, te da se teško može dogoditi da netko na velikim platformama koristi glazbeni sadržaj bez licenciranja, Angel Labrusse iz Impale smatra da problem ‘value gap-a’ odnosno vrijednosnog jaza između onoga što platforme plaćaju i vrijednosti njihovih ukupnih prihoda, još uvijek nije riješen. To je temelj bez kojeg se ne može omogućiti održivi rast digitalnog tržišta kaže Labrusse, koji je kao uvod u ovaj panel predstavio najvažnije aktivnosti i ciljeve Impala-e, krovne europske udruge nezavisnih izdavača, s posebnim osvrtom na Impalin sveobuhvatni plan streaming reforme, te istaknuo kako ne postoji jednostavno rješenje za raščišćavanje svih spornih pitanja kada je u pitanju raspodjela prihoda od streaminga, no tzv. pravična naknada koju zazivaju pojedini nositelji prava nije rješenje, već bi samo produbila problem, što je i službeni stav Impale. Kees Van Weijen iz nizozemske udruge nezavisnih izdavača STOMP dijeli njegovo mišljenje i naglašava kako je važno da svi koji objavljuju glazbu na digitalnim servisima nauče koristiti razne alate koji im omogućavaju uvid u podatke o konzumiranju njihove glazbe na servisima, jer jedino tako će dugoročno moći unaprijediti svoj posao i svoje prihode. Na pitanje da li su izdavači i dalje potrebni u ovo digitalno doba, jer čuju se i oko toga oprečna mišljenja, Nikola Jovanović je ustvrdio da su izdavači i dalje prisutni i da nikuda neće otići, te da svakom izvođaču i dalje treba pouzdan partner koji će mu omogućiti razvoj dugoročne i održive glazbene karijere.

Jedan od mogućih, a kod nas i novih načina unaprijeđenja prihoda glazbene industrije u digitalnom svijetu predstavljen je i u prezentaciji projekta BELEM u kojem kao jedan od 15 partnera sudjeluje i Runda, a čiji je cilj poticanje monetizacije glazbenih tekstova. Ovaj projekt financiran je kroz EU fond za kulturu i omogućiti će ne samo nove prihode autorima, već i stvaranje novih djela, kulturnu razmjenu, snimanje novih izdanja i njihovo objavljivanje na raznim jezicima u europskom kulturnom prostoru. ‘Tekst je najvažniji dio pjesme’ ustvrdio je Florian von Hoyer iz Zebralutiona, koordinator Belem projekta i dodao kako omogućavanje prijevoda tekstova širi doseg pojedine pjesme iz njezinog matičnog teritorija, te omogućava da glazba dođe do još većeg broja nove publike.

Kako se, pogotovo u našoj regiji, ali i šire, nezavisni izdavači ne bave samo diskografijom, već i organizacijom koncerata i festivala, panel ‘Stayin’ (A)live’ pokušao je dati uvid u situaciju u live sektoru glazbene industrije koji je pretrpio najveću štetu u vrijeme korona krize, a pogađa ga trenutno i nova potaknuta aktualnom ekonomskom situacijom. Uz moderiranje Mirana Rusjana (Moonlee Records/Runda), panelisti su uz neka svoja iskustva i načine preživljavanja u vrijeme korone, istaknuli neke zanimljive i kontradiktorne trendove koji su se pojavili ove post-kovid godine. Berislav Marszalek direktor platforme za prodaju ulaznica Entrio, kaže da im je u 2022. praktički udvostručen broj prodaje ulaznica u odnosu na pred-kovid 2019-tu godinu i to ne samo zbog toga što su rasli kao kompanija, već i zbog značajnog povećanja broja prodanih ulaznica. No Marszalek kaže da je teško sada definirati da li će ovaj trend potrajati, ali da očekuje da će se tržište do iduće godine konsolidirati pa će biti lakše davati projekcije za budućnost. Danijel Sikora iz Pozitivnog ritma ne dijeli optimizam te tvrdi da nitko od organizatora nije ove godine ostvario velike prihode čak i ako su koncerti i festivali završavali u plusu, te da je došlo do zasićenja tržišta sa brojnim eventima koje publika ne može pratiti. Zsolt Jeges iz mađarskog HAIL-a kaže kako se na tamošnjem tržištu događaju čudne situacije da veliki koncerti i festivali bilježe rekordne posjete, a mali klubovi se zatvaraju jer nemaju dovoljno publike. Zajednički je stav da se cijela glazbena industrija mora ujediniti kako bi opstali i mali i veliki igrači na tržištu, te kako bi se ulagalo i u educiranje nove publike, bez koje ionako nema budućnosti za live sektor. U svemu bi trebale sudjelovati i nacionalne vlade prije svega kako bi zaštitile one manje kompanije u live sektoru na tržištu od velikih, a pogotovo od globalnih igrača poput Live Nationa, koji već povlači prve poteze na nekima od tržišta centralne Europe kupujući primjerice lokalne festivale samo da ih ugase i eliminiraju kao konkurenciju.

Priliku da ubrzamo priključak sa ostatkom svijeta donijela je prezentacija aplikacije Session Studio od strane Niklasa Molindera, švedskog autora, producenta i poduzetnika, koji je u partnerstvu sa Björnom Ulvaeusom iz ABBA-e, te također producentom i autorom svjetskog glasa Maxom Martinom, razvio alat koji itekako može olakšati kreativcima registraciju djela u digitalnom svijetu, a time i bolju alokaciju budućih prihoda. Kroz ovu korisnički prijateljsku aplikaciju olakšano je registiranje ne samo autorima, nego i svim drugima u lancu koji te podatke koriste u digitalnoj distribuciji, od publishera, diskografa i samih digitalnih platformi, a što je najvažnije sama aplikacija je besplatna.

Molinder je sudjelovao i u slijedećem panelu ‘Breaking an artist in a digital world’ koji je moderirala Milica Cuckić iz kompanije BMat, te je i tu istaknuo da je upravo pravilno registriranje neophodno i kada je u pitanju plasiranje novih imena na glazbenu scenu. Da se posao diskografa značajno promijenio od ‘analognih’ vremena potvrdio je i Bojan Musulin iz IDJ Digitala, no i on smatra da je uloga izdavača i danas neophodna te da je važno koristiti sve alate i platforme koje u ovo digitalno doba glazbena industrija ima na raspolaganju. Potrebno je biti prisutan na svim platformama pa čak i na TikToku makar još uvijek od te platforme glazbena industrija ne ostvaruje prihode, jer kroz formu kratkog videa uz glazbeni sadržaj svakako je moguće mobilizirati i postojeću i novu publiku, sa čime se složio i Matej Burda koji je i sam aktivni glazbenik te izvršni direktor Platforme, češkog udruženja nezavisnih izdavača.

Koliko je upravo kratka video forma sve važnije u promoviranju nove ili već postojeće glazbe potvrdila nam je i Tasha Taylor, predstavnica YouTube Musica zadužena za kontakte s nezavisnim izdavačima tijekom svoje ekskluzivne prezentacije na Runda Digital Day-u. Taylor je istaknula kako je YouTube kao jedna od vodećih globalnih digitalnih platformi glazbenoj industriji u proteklih godinu dana isplatila 6 milijardi dolara, što je gotovo dvostruko povećanje u odnosu na prethodni period. U ovom trenutku platforma ima preko 80 milijuna glazbenih videa te blizu 3 milijarde aktivnih korisnika. Kao jedan od prioriteta istaknula je tzv. ‘Shorts’ kratke video forme koje su tvrdi, ne samo mjesto gdje korisnici otkrivaju novu glazbu već istovremeno kroz interakciju putem komentara i ‘like-ova’ postaju pravi fanovi, te time direktno doprinose pojačanju monetizacije nositeljima prava na glazbene sadržaje. Na žalost monetizacija tih kratkih formi još nije pokrenuta što je dokaz da platforma još uvijek nije premostila vrijednosni jaz u tom segment, mada čuli smo ohrabrujuće riječi da će uskoro i to biti rješeno na korist svih u glazbenoj industriji. Tasha Taylor predstavila nam je i novi proizvod Youtubea ‘Creator Music’ koji je u 10. mjesecu lansiran u SAD-u, s ciljem da olakša licenciranje glazbe kod kreativnog stvaranje video sadržaja, kroz brzo pretraživanje dostupne glazbe, te mogućnost plaćanja jednokratne licence ili podjele prihoda od monetizacije videa, što će u konačnici također doprinjeti rastu digitalnog kolača.

Na samom kraju konferencije, održana je Impalina Impacts radionica, kojoj su domaćini bili Karla Rogožar iz Impale i Danko Stefanović iz Runde, a sudjelovali su i Marina Ivanow te Richard Phillips iz kompanije Julie’s Bicycle koja je sudjelovala u razvijanju Impalinog kalkulatora ugljičnog otiska za nezavisne izdavače. ‘Održivost u glazbenoj industriji važna je tema’, istaknula je Karla Rogožar, te dodala kako je bitno u proizvodnom lancu raditi na smanjenju emisije ugljika, poticati promjenu ponašanja kod publike na glazbenim događajima te sudjelovati aktivno u kreiranju zelenih politika i poticati tako promjenu i u širem kontekstu od onog samo u glazbenoj industriji. Danko Stefanović kaže kako je to bitno ne samo kako bi očuvali kvalitetu i dosadašnji način života nego i kako bi se pripremili kao kompanije na brojne inicijative koje će sadržavati i prilagođavanje te pridržavanje zelenim politikama, te smanjenju utjecaja poslovanja na klimu i okoliš.

Runda Digital Day #4, kako onaj održan u Skopju u suradnji s PIN konferencijom, a tako i ovaj održan u Zagrebu, prema komentarima, te reakcijama svih koji su pratili i sudjelovali na konferenciji, opravdao je sva očekivanja, te je, vjerujemo, i ovoga puta svima u regionalnoj glazbenoj industriji otvorio pogled u bolju digitalnu budućnost.

________________

Fotografije: Goran Berović